zaterdag 1 februari 2014

DIY: Bruisballen



Allereerst wil ik even duidelijk maken dat dit niet mijn recept is. Het recept is samengesteld door Serena Verbon van Beautylab, zij heeft hierover ook een filmpje gemaakt die je hier kan bekijken. Ik wilde dit recept proberen en laten zien hoe ik het doe. Dit kan je maken voor een verjaardag, gewoon zomaar of alvast voor valentijn. Hiermee laat je zien dat je moeite hebt gedaan en het is gewoon een erg leuk cadeau (je mag hem ook zelf houden hoor). Hier het recept voor voedende bruisballen.




Ingrediƫnten:
- Kleur en geurstof geschikt voor bruisballen. Dus zonder water.
- 100 gram natriumbicarbonaat.
- 50 gram citroenzuur.
- 20 gram maizena
- 20 gram cacaoboter
- 20 gram sheabutter
- Eetbare decoratie. Bijvoorbeeld cupcake decoratie, dan weet je zeker dat het niet schadelijk is voor de huid.
- Plastic handschoenen. 
- Een uit elkaar te halen plastic bal. (Pipoos)

Al deze ingrediƫnten kan je op de website Avantgardecosmeticswebwinkel.nl vinden. Behalve de eetbare decoratie en de maizena deze vind je gewoon in de supermarkt. Handschoenen kan je bijvoorbeeld bij de Action kopen.



Meng het citroenzuur, de maizena en de natriumbicarbonaat ik een kom. Zorg er voor dat alle klontjes verdwijnen.



Smelt eerst de cacaoboter in de magnetron en smelt daarna de sheabutter in de magnetron.



Voeg een paar druppels kleurstof en het botermengsel toe aan de gemengde poeders. Meng dit eerst met een lepel en kneed daarna met de hand door.


Het mengsel zou moeten voelen als nat zand.



Voeg een paar druppels geurstof toe en de decoratie naar keuze en kneed opnieuw.



Als het mengsel de juiste structuur, geur en kleur heeft. Stop je met kneden.



Vul de twee helften van de plastic bal en druk stevig op elkaar.



Laat de bal in een kommetje met keukenrol een hele nacht drogen. Totdat de bal helemaal uitgehard is.


En genieten maar!
De bal bruist niet te snel weg en laat een vettige laag achter op je huid. Voor mij de ideale combinatie. Omdat hij zo voedend is, zou ik de bal wel doormidden hakken en in twee of meer keer gebruiken. En behalve een berg afwas waar je na het maken van deze bal mee zit, kan ik eigenlijk geen nadelen noemen. Mijn confetti bal maak ik zeker nog een keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten